Povinnosti v oblasti nemocenského pojištění

Váš prohlížeč - MS Internet Explorer #version# - již nepatří mezi podporované prohlížeče. Doporučujeme přejít na některý jiný prohlížeč, podrobnosti najdete v prohlášení o přístupnosti.

Povinnosti v oblasti nemocenského pojištění 

Vaše povinnosti v oblasti nemocenského pojištění upravuje zákon o nemocenském pojištění (zákon č. 187/2006 Sb.).

Na základě naší žádosti:

  • Vyšetřujete zdravotní stav klienta, který je povinen se dostavit k vyšetření z důvodu:
    • posuzování dočasné pracovní neschopnosti (DPN),
    • kontroly posuzování DPN,
    • posuzování pracovní schopnosti po uplynutí podpůrčí doby,
    • posuzování potřeby ošetřování,
    • posuzování potřeby dlouhodobé péče.
  • Zpracováváte lékařské podklady v rozsahu, o který vás požádáme.
  • Sdělujete nám informace ze zdravotnické dokumentace klienta.
  • Umožňujete nám nahlédnout do zdravotnické dokumentace klienta.
  • Na nezbytně nutnou dobu nám zapůjčujete zdravotnickou dokumentaci klienta.

Jako ošetřující lékaři máte v oblasti nemocenského pojištění i další povinnosti, které úzce souvisí s posuzováním zdravotního stavu lékaři IPZS:

  • Ukončujete DPN v souvislosti s uznáním invalidity klienta. DPN končí ze zákona 30. kalendářní den po dni, v němž jsme shledali klienta invalidním nebo invalidním ve vyšším stupni. O této skutečnosti vás budeme informovat. V případě, že o uznání invalidity rozhodl soud, DPN končí 30. kalendářní den po dni, kdy ČSSZ obdržela rozhodnutí soudu. I v tomto případě vás budeme informovat. Den ukončení DPN označíte na předepsaném formuláři a jako důvod uvedete „uznání invalidity“.
  • Vydáváte rozhodnutí o vzniku DPN u klienta, kterému byla z důvodu uznání invalidity v prvním nebo druhém stupni a jehož DPN byla z tohoto důvodu ukončena, pokud u něj nastaly nebo trvají jiné důvody pro uznání DPN, které mu neumožňují vykonávat pojištěnou činnost. Takto vzniklá DPN se považuje za pokračování předchozí DPN.
  • Hodnotíte zdravotní stav klienta, a to nejpozději do 30. kalendářního dne před uplynutím podpůrčí doby. Společně s našimi pracovníky hodnotíte také dosavadní průběh DPN pojištěnce za účelem zjištění, zda:
    • lze čekávat, že klient nabude pracovní schopnost před uplynutím podpůrčí doby,
    • lze předpokládat, že klient nabude pracovní schopnost v krátké době po uplynutí podpůrčí doby,
    • zdravotní stav klienta je dlouhodobě nepříznivý podle zákona o důchodovém pojištění.
  • S výsledkem zhodnocení zdravotního stavu svého pacienta seznámíte a zároveň ho informujete o možnostech dalšího postupu. Zhodnocení a jeho výsledek zaznamenáte ve zdravotnické dokumentaci.

Pro splnění výše uvedených povinností (včetně poskytnutí podkladů) nepotřebujete souhlas klienta, ten je vyjádřen podáním jeho žádosti a vyplývá též z jeho povinnosti součinnosti vůči IPZS jako orgánu nemocenského pojištění.